måndag 8 september 2008

Flinkenberg avromantiserar alkohol. Eller?

Charlotta Flinkenberg och jag har haft våra duster. Hon tyckte jag var dum i huvudet och jag tyckte att hon led av förnekelsemani. Känner ni att ni vill ta del av lite av våra utspel, så checka in this. I alla fall. Vi var oense om ifall Vecko-Revyn var en alkoholglorifierande tidning under hennes chefredaktörsskap eller ej. Vecko-Revyn i hennes sanning var en tidning som jobbade mot normer som alkohol, rökning och utseendefixering, men som alltid fick skit av alla ändå. Jag å min sida såg Vecko-Revyn som en av de starkaste aktörerna på marknaden, i förhållande till målgrupp, som valde att romantisera och glorifiera promilledryckerna.

Stor humor när jag då idag läser på Charlottas blogg, där hon har fått en fråga av en av Chics läsare:

Vad dricker du helst; rött, vitt eller rosévin?

– Jag dricker helst inte vin om det finns andra alternativ. Jag har verkligen försökt lära mig att tycka om vin, men tycker helt enkelt att det är rätt äckligt. Jag är inte så förtjust i öl heller, men svaga drinkar eller alkoläsk går bra. Men jag dricker oerhört sällan sedan jag skaffade barn. Jag tycker inte det är värt baksmällan. När jag var 25 kunde jag dricka som en sjörövare. Idag kan jag smutta på en halv cider och sen börja gäspa. Och SÅ gott är det inte med alkohol!


Inte en dag försent angående slutklämmen. Och så normtypiskt (och glorifierande) när det kommer till kommentaren kring hennes alkoholeskapader vid 25...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast jag hävdar fortfarande att att det var sjukt att VeckoRevyn fick priset. Om man jämför med andra publikationer. Så viss rätt till Charlotta. Även om hon verkar som en mops på speed oftast, ingen favvo sådär. Googlade dig efter att ha läst i LO-tidningen att Handles anställt dig så jag måste kolla. Lycka till, facket är hårt!

Jessica W Sandberg sa...

Haha, och jag hävdar fortfarande att de fick utnämningen eftersom de själva medgav att de hade en målgrupp från 15 år. Alla andra tidningar hade då en 18-års gräns. Man måste anpassa innehåll efter målgrupp. Men åren efter cashade ju både Solo och Slitz in den eminenta titeln 'Årets alkoblaska'.
Tack för lyckönskningen. Jag saknar dock att jobba alkoholpolitiskt!