torsdag 22 maj 2008

Alkoholens normseende

Vi lever i ett samhälle med normer. Sexuell läggning, könsidentitet, kön, vikt, tvåsamhet, vilken sida i rulltrappan vi står på och vilken hand vi hälsar med är bara några av de normer som vi mer eller mindre rättar oss efter och som skapar makstrukturer och utanförskap i världen. Alkoholen är den mest självklara. Och den minst ifrågasatta.

För de flesta dricker, festar med och lever med alkohol. Medias glorifiering, kändisarnas skålande, den svenska supen och det kontinentala drickandet har skapat en självklarhet till alkoholens existens och ständiga närvaro.

Företagen cashar in feta pengar på alkohol som samhällets fördärv, och alla får betala. Oavsett om du väljer att delta i spelet eller ej. Det dras skatt på din deklaration för att betala för alla barn som måste växa upp som barn till missbrukare, alla rån och misshandelsfall som begås i ruset av alkohol, du ifrågasätts om du blivit våldtagen när du varit berusad och varje dag sätter sig 16 000 personer bakom ratten och gör sig skyldiga till rattfylleri.

Nu väljer Vin & Sprit att göra tv-reklam - för ungdomsvinet Chill Out.
Chill Out vänder sig till en yngre målgrupp med ett tilltal som är långt ifrån det som vanligtvis förknippas med vin.
- Vi pratar inte om regioner, druvor och liknande saker utan använder oss mer av ett lifestyle-koncept där Chill Out lyfts fram som ett mer opretentiöst vin, något man dricker när man vill ta det lite lugnt, säger Nathalie Malledant till Dagens Media.

Alkohol är inget lifestylekoncept. Det är konsekvenser i snygga förpackningar och med en bitter eftersmak.

Inga kommentarer: