torsdag 9 juli 2009

Stockholm Prides reklam is The shit



Idag kickade vi - Stockholm Pride - igång vår reklamkampanj rejält. Heteronormen ska belysas och ifrågasättas med årets Tema: [Hetero]. Åkestam Holst och Esteban har min eviga tacksamhet för deras grymma engagemang och sjuka kunskap!

I dagens Resumé intervjuar min favvobloggare Linus Fremin mig om tankarna kring kampanjen.

Dessutom kommer min hjärteklubb Hammarby IF och kusinen AIK att delta i årets Stockholm Pride Parad. Det är fan idrottshistoria! Detta är banbrytande för idrottsrörelsen och det statement som klubbarna tar är inte bara viktigt, utan också modigt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att filmen var mer välgjord och genomtänkt än resten. Men jag är något reserverad till det effektsökande som egentligen riskerar att man skjuter sig själv i foten. Det finns skillnader mellan könen, en del är absolut socialt arv, men resten är medfött. Inga kampanjer i världen kan radera ut det faktum. Jag tycker inte kampanjen lyckas hålla isär detta, och argumentationen mot samhällets normalnormande av heteroförhållande. Det är helt skilda saker. både hetero förhållande och homoförhållande ska vara OK, men att blanda ihop detta med vad som är kvinnligt och manligt, medfött eller ärv är fel väg att gå.

Anonym sa...

Det här filmen var en väckarklocka för mig.
Den belyser problemet på ett mycket bra sätt.
Problemet.. som är.. att en stor grupp av människor (13% eller fler av befolkningen) måste lägga band på sig o tänka sig för så de inte stör de andra 87% med sitt naturliga agerande.
Skulle det vara tvärtom vore det ett ramaskri, och "självklart nej nej så ska det inte vara, såklart alla ska få leva sitt liv".

Själv har jag kommit till klarhet, att det bor en kvinna i min pojk-kropp.
Nåt som är ännu svårare för allmänheten att acceptera än "bara" homosexualitet.
Jag till hör bara 1% av befolkningen, eller färre.
Gissa om jag har svårt att använda de kläder som jag känner mig bekväm med.

rocc sa...

Grymt bra film, klar och tydlig som fastnar direkt och som fick mig att ta en funderare. Sådana där situationer sker ju jämnt och det är lite genant att texten "hur påverkar heteronormen dig" måste dyka upp för att man ska se hur vettigt jag och andra beter sig. Vem har gjort musiken föresten?

Anonym sa...

I love you Jessi! <333
-one girl-