torsdag 7 augusti 2008

Alkoholismen, Kommunismen och Patriakatet

Vänsterpartiet har gjort upp med alliansen i Finspång och de glade fem ska styra ihop. Och där försvann den sista mörkröda färgen inom partipolitiken...
___________________________________________

Maria Ferm, språkrör för Grön Ungdom, skrev idag ett inlägg på sin blogg om höghastighetståg och avslutade med den snyggaste och roligaste dissningen för veckan.
___________________________________________

Jag har flera av mina nära och kära som drabbats av cancer och dess dödliga utgång. Därför kokar jag av ilska då jag läser Aftonbladets granskning av den bristande cancervården och läkare vars hokus pokus diagnoser leder till katastrofer då de inte har tid, möjlighet eller ork att göra en ordentlig undersökning. Hittills i år har 24 läkare prickats av sjukvårdens egen ansvarsnämnd. Ytterligare 48 har blivit anmälda.
___________________________________________

Lars Danielsson är ett perfekt exempel på den könsmaktsordning som råder i det här landet. Lasse D blev känd i varje svensks hem efter Tsunamikatastrofen. Skulden flög genom luften och jakten på en eller flera skyldiga krävdes av mobben. Mobben bestod av media, drabbade, politiker och gemene man/kvinna/whatever.
Lasse D som då var statssekreterare påstod sig stått i kontinuerlig kontakt med kabinettsekreteraren vid UD, Hans Dahlgren, för att diskutera läget i de krisdrabbade områdena. Detta förnekades av den sistnämnde och frågorna står ännu idag obesvarade. Vad gjorde egentligen Lars Danielsson den 26 december 2004, vem skyddar han och varför?
Trots uppenbara lögner, oavsett anledning, så överlevde Lasse D. Göran Persson höll honom om ryggen och idag utnämndes Lasse D till ett nytt toppjobb som generalkonsul i Hongkong och Macau.
Jag kan g a r a n t e r a att om Lasse D varit kvinna hade han bränts på bål...
___________________________________________

Expressen gör en Aftonbladet och kör en artikelserie om alkoholism. Marcus Birro som är skapare av Aftonbladet-versionen förvånas över Expressens copycat.
För mig ligger frågan om alkoholens negativa konsekvenser varmt om hjärtat och medias ansvar i frågan ännu varmare. Jag tycker det är viktigt att lyfta diskussionen, men jag efterfrågar fler unga, snygga, coola människor som uttalar sig i frågan. Sedan undrar jag om vi jämt måste ha alkoholistperspektivet i frågan. Det är antingen svart eller vitt. Nattsvartaste alkoholismen eller coolaste festen. Alkoholens glorifiering i TV-program, livsstilsmagasin och liknande handlar om vilka attityder vi förmedlar till ungdomar och unga vuxna. Om den norm vi cementerar. Artiklarna i Expressen och Aftonbladet cementerar den andra normbilden av alkohol - alkoholismen. Det är den förstnämnda normen som leder till den sistnämndes existens.
___________________________________________

Inga kommentarer: