måndag 25 augusti 2008

Makthavare. Mobbnings-tv. Facket suger

En av de coolaste företrädarna för ett av våra partipolitiska ungdomsförbund förgiftar sina lungor med nikotin. Och vill inte stå för det offentligt. Grymt tycker jag, men ännu bättre om personen i fråga lägger ner cancerpinnarna.
Tips, moderförbundet ligger över 4 procentsgränsen, men under 50 procent...
_______________________________________________

Suger facket? Många skriver under på det. Jag har länge efterfrågat självkritik från fackförbundens sida. Det är jävligt urvattnat och tjatigt att skylla medlemsraset enbart på alliansens höjning av a-kassan. Det är liksom passé. Hade folk koll på varför det är viktigt att vara med, skulle de vara det. Oavsett. Så enkelt är det. Om fackförbunden hängde med i utvecklingen och anpassade sina medlemskap efter de olika individer som är medlemmar svär jag på att fler skulle joina solidaritetens svanbärare.
Handelsanställdas förbund a.k.a Handels visar på nytänk med att idag lansera, Handelscity, en sajt riktad mot unga vuxna samt en film om Videomix-konflikten som rasade på våra sydligare breddgrader. Ett gäng unga anställda på Videomix lackade ur på sina pissiga arbetsvillkor och strejkade tills chefen fick krypa till det berömda korset. Har man inte fattat grejen med facket innan, gör man det garanterat när man kollar in dokumentären.
________________________________________________

Ämnet mobbning är superhett då skolstarten kickat igång - ett helvete för många barn och ungdomar. Friends grundare Sara Damber bloggar tänkvärt i frågan.
________________________________________________

Den legitimerade mobbnings-TV:n är på duken igen. Idol träder ännu en gång in i våra liv och TV4 gör en storformatskampanj som väcker avund i mig. 2008 års tappning av: Så blir du snyggast kränkt i svensk-tv näst efter "Ballar av stål", har kastat den gamla juryn på soptippen och lanserar ett gammalt gift, numera skilt, par och en goding från Cheiron tiden. Fantastiskt.
________________________________________________

Peter Jihde och Robert Perlskog kan locka helt nya tittarmålgruppar till Fotbollskväll då parhästarna är gamla fiender från 2001. Jihde lämnade det året TV4 för konkurrenten SVT efter deras bråk och nu kamperar de gamla (?) fienderna i samma studio. I morgonens TV4-soffa fick vi se underhållande försök till häskartekniker herrarna emellan.
_________________________________________________

Ella Lemhagen har gjort en kanonintervju i Fokus i samband med sin 'Patrik 1,5'. Dels uttalar hon sig kring ämnena "homoadoption" och EuroPride. Och jag kan inte hålla mig ifrån att klistra in en del av pridesvaret här:
Det verkar vara en glad tillställning som förmår kombinera viktiga politiska frågor med glam och partaj (som hämtat från Stockholm Prides egna festivalbeskrivning). Hellre att folk kan vifta på paraden än att de sitter hemma i stugorna och muttrar. Jag är rädd att det finns en utbredd homofobi i landet. Man borde ha pride-parad i varje stad!
__________________________________________________

Sjukt roligt! Detta inlägg på Konsumbloggen ska jag läsa varje gång jag är lite nere. Och jag skiter fullständigt i om det är påhittat, för det är det roligaste jag läst!
__________________________________________________

Inga kommentarer: