tisdag 23 december 2008

Påven har berövat mig min könstillhörighet

Påven Benedict XVI har hållit sitt årliga jultal. Föga överraskande kastades det in lite anti-hbt retorik i talet av Guds man. The Pope beskriver homosexualitet som "förstörelse av Guds verk" och dubbeltydigheten fascinerar mig. "Gud älskar alla" och "Alla är vi Guds barn" är två av de mest förekommande meningarna återgivna av kristna - och varje gång visar det innehållslösheten i meningsbyggnaderna. Eller kanske snarare falskheten hos dem som yppar orden. Gud älskar villkorslöst påstås det. Då spelar det heller ingen roll vem vi
blir kära i / ligger med / attraheras av - vi är ju alla tydligen Guds barn.

Påven passade också på att fördöma transsexuella i sitt tal;
– Det är inte människan som avgör vem som är man eller kvinna, utan Gud.

Jag funderar kring om jag kanske kan ringa God Himself för att se i vilket fack Han placerar mig. Jag blev nämligen väldigt konfunderad då jag trott mig ha koll på min egen könstillhörighet, men inser att jag ju glömt fråga Gud vad han anser, därmed står jag nu könslös - tills Han givit svaret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Han har inte "berövat din könstillhörighet"! (nu tog jag för givet att du inte tror på varje ord som påvarna säger).

Däremot skapar han svårigheter för de som är homosexuella i katolska länder.

Han säger det som förväntas av honom som påve. Han ska föra traditionerna vidare och attackera de som inte passar in i bilden som den katolska kyrkan skapat.

Vill man vara sin egen lyckas smed ska man ta avstånd ifrån religionen och leva enligt: "Gör intet mot andra vad du inte vill att andra ska göra mot dig".