fredag 9 januari 2009

Njut och förfäras av alkoholens fördärv



Jag är emot romantiseringen och glorifieringen av alkohol. Det finns ingen nyanserad debatt, vinkling eller mod att faktiskt ifrågasätta vilka konsekvenser denna trångsynthet leder till.

Heinekens nya reklamfilm är den film som för tillfället sprids snabbast över nätet. Inte konstigt alls. Allt det jag ifrågasätter ovan lyckas Heineken bekräfta. Men också leverera en av de roligaste och mest intelligenta reklamfilmerna just nu.

Se. Njut. Förfäras. Vilket som.

2 kommentarer:

Linnea sa...

Fast i det här fallet tycker jag att alkoholglorifieringen är lika problematisk som befästandet av könsstereotyperna. Kvinnor tittar på skor och män dricker öl. Tack för den.

Jessica W Sandberg sa...

Linnéa...

Eh, ja! Jag valde detta fokus denna gång, men har hunnit ångra mig ett par vändor att jag inte skrev om cementerandet av könsroller också...