Absolut Vodka lanserar en 'Absolut Colours'-flaska och Swedish Match väljer att inför den stundande EuroPride-festivalen redesigna 'Röda Lacket' i regnbågsfärger. Produkter som vill fånga in målgruppen, men som bär en bitter eftersmak...
Jag tycker detta är en oerhört komplex fråga. Å ena sidan har vi det faktum att stora maknadsledande företag väljer att visa på solidaritet och öppenhet gentemot hbt-personer.
Å andra sidan är det företag som lanserar produkter som dödar hundratusentals människor varje år.
Många inom hbt-världen jublar över den heta kärleksaffär som Gilbert Baker, skapare av regnbågsflaggan, och Absolut Vodka inlett. Rosa pengar och synliggörande från ett världsstort företag gör att ämnen som solidaritet och alkoholens negativa konsekvenser är lika hett och smart att börja diskutera som att svära i kyrkan.
Vart går gränsen för glorifiering kontra målgruppsanpassning?
Är pengarna fortfarande rosa om de kommer från företag som använder sig av barnarbetare eller ett världsledande företag som har som inkomst att skapa produkter för krigsföring?
Och vad är egentligen skillnanden?
________________________________________________
Miljöpartiets nya jämställdhetsreklam för att belysa könsrelaterade osakliga löneskillnader är lysande!
________________________________________________
Och Kanye West sållar sig till gruppen som lanserar Absolut Vodka. Sorry, men man kan inte kalla detta för något annat än glorifiering. Kopplingen till knark i propagandafilmen är dessutom inte ens subtil...
tisdag 15 juli 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar