tisdag 1 juli 2008

Chiciga Flinkenberg

Varje dag möts jag av den just-nu-mest-irriterande-reklamen-du-kan-se-på-svensk-TV. Nämligen en blondin springandes i klädaffärer med sin kameramobil, skapandes den mest ickesägande maknadsföringen för ett nytt livsstilsmagasin. Ansvarig för spektaklet: Charlotta Flinkenberg.

Mellan 2003 och 2006 jobbade jag som projektledare på Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) och ansvarade där för att bygga upp en mediekritisk sajt. Denna sajt granskade hur media vinklar alkohol och andra droger och gick under namnet Sanning&Konsekvens, http://www.sanningochkonsekvens.se/

Under min tid där hann jag skapa mig en fiende, eller kanske fler än så, men en särskild, som inte såg på mig med blida ögon.

Charlotta Flinkenberg, dåvarande Gustafsson, idag chefredaktör på tidningen Chic och dåvarande chefredaktör på Vecko-Revyn tog mycket illa vid sig då vi 2003 utnämnde Vecko-Revyn till "Årets Alkoblaska".
Jag, Charlotta och dåvarande redaktionschefen Kicki Norman hade många mailutbyten under denna tid och det behövs inget geni för att förstå att våra åsikter kring Vecko-Revyn:s vara eller icke vara som alkoblaska skiljde sig åt.

________________________________
(2003-09-09)
Vad hände med Cosmopolitan undrar jag? Är det NÅGON tidning som visar kvinnor med vinglas och drinkar i tid och otid så är det väl den??? Men som vanligt är det Vecko-Revyn som får pisk bara för att vi råkar vara störst. "Debatten" känns oseriös, förlegad och fördomsfull - dessutom är kritiken ogrundad. Att 70% av våra läsare är över 20 år, enligt Orvesto (som mäter samtliga tidningar i Sverige), är kanske också något ni valt att inte ta med i erat "pressmeddelande"?_________________________________

Så skrev Charlotta Gustafsson. Ett grepp för att flytta skulden bort från sig själv och istället skylla på "kusinen". Charlotta glömde också att nämna att Orvesto inte tar med personer under 15 år i sin mätningsstatistik.
På förfrågan från mig gällande målgrupp uppgav då Vecko-Revyn själva 15-25 år.

Jag granskade under mina år på UNF livsstilsmagasinen:
Vecko-Revyn, Cosmopolitan, Solo, Hennes, Slitz, Café, OKEJ, Frida och Plaza Kvinna.

Alla tre åren vi granskade antalet alkoholglorifierande bilder i dessa magasin kom Vecko-Revyn topp 4. Endast omsprunget av Slitz, Café och Solo. Därmed också bevisat att Cosmo inte per automatik kunde anklagas för att vara värre än VR.
2004 cashade för övrigt Solo in utmärkelsen "Årets Alkoblaska" och året därpå stod Slitz som "vinnare".
Jag ska också tillägga att utnämningarna inte enbart grundades i antalet alkoholglorifierande bilder utan också i den vinkling och det tilltal gällande en okritisk syn på alkoholens negativa konsekvenser.

Nåja, man kan säga att vi tre inte var bästa 90210-buddisar. Tre månader efter utnämningen skrev jag ett mail till de två topparna på VR. Sanning&Konsekvens hade en krönikörsdel där kända personer inom mediesfären fick skriva krönikor i ämnet alkohol och andra droger. Åsiktsfritt och ocensurerat. Jag ville ha med VR på banan.
__________________________________
(2003-12-18)
Hej Jessica!Vad förvånade vi blev när vi hörde av dig igen.Utnämningen av Vecko-Revyn som Årets alkoblaska är helt orättvis. Det är jättebra att ge en tidning den utnämningen, men det finns ingen som helst anledning att ge den till Vecko-Revyn. Det är rena häxjakten och ungefär lika korkat som att utse Michael Jackson till barnvakt.Som du förstår är vi inte intresserade av att skriva för er. Att tro att vi skulle stå på vänskaplig fot efter vad ni har gjort är inte bara korkat, det är enfaldigt.Kicki & Charlotta
__________________________________
Oj. Starka ord.
Jag är medveten om att ni tycker utnämningen är orättvis.
Att diskutera Vecko-Revyns utnämning tror jag att vi kan göra i evigheter. Jag tycker man kan se det från flera olika vinklar. En av dessa är den som ni brinner för mest: Att andra tidningar är värre och att det hela var orättvist. Den andra är att Vecko-Revyn uppenbarligen har en alkoholglorifiering och tidningen riktar sig till unga människor, dessa ting tycker jag inte är förenliga.
I övrigt så gör Vecko-Revyn också mycket bra. Det jag tycker ni gjort bra gällande alkohol har jag också skrivit om i mina krönikor på sajten.
Jag tycker ni ska ta åt er av kritiken att det förekommer alkohol i tidningen på ett alltför positivt sätt. Bortse från utnämningen och se till själva sakfrågan. Ni kan ju också kolla in
https://www.sobernet.nu/exchweb/bin/redir.asp?URL=http://www.sanningochkonsekvens.se/granskar/alkoblaska/utdrag_vr.asp där ser ni ett litet utdrag av alla alkoholrelaterade bilder ur årets nummer, och det är fakta.

Så. Nu har ni kallat mig korkad och enfaldig för att jag erbjöd er att skildra er bild av media och alkohol. Jag skulle kalla det vilja att visa på olika sidor.

Lycka till i ert fortsatta arbete med Vecko-Revyn.

Jessica.

__________________________________

Fortsättningen av detta blev sedan att Vecko-Revyn ett år senare skickar ut ett nyhetsbrev till alla sina läsare där de säger sig vara utsatta för en förtalskampanj av UNF, med mig i spetsen. Där uppmanade de sina läsare att maila mig och försvara sin tidning. Det mest intressanta i kråksången var att de läsare som mailade mig, konsekvent bestod av personer under 15 år, en målgrupp Vecko-Revyn nekade till att ha.

Vecko-Revyn förändras, som många andra magasin, med sin chefredaktör. När Ebba Von Sydow tog över rodret för tidningen 2005 inleddes istället planer på ett samarbete mellan oss och Ebba skrattade gått åt den historiska sammankopplingen. (Att sedan samarbetet kantrade hade bara med UNF:s idiotiskt felprioriterade budgetbeslut att göra...)

Jag zappar bort Charlotta Flinkenberg och passar samtidigt på att utnämna henne till "Årets ochicaste reklamperson".

1 kommentar:

Simon sa...

Skoj att du bloggar! Fastnade för din reklam som facebookstatus =).

Du borde komma till Newcastle och se på fotboll under kommande år!