tisdag 21 oktober 2008

Nämndemän får inte ha åsikter utanför rättssalen?

Ska jag bli bortplockad som nämndeman då jag anser att partnervåld är ett stort samhällsstrukturellt problem? Då jag lyfter frågan om mäns våld mot kvinnor. Då jag ifrågasätter domen mot Papa Dee - som blev fälld för ringa misshandel - och snarare ifrågasätter hur rättsväsendet bedömer skador. Ja, det tycker i alla fall bloggaren som jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg.
Gällande just Daniel Wahlgren så tyckte både ordföranden samt en av nämndemännen att Wahlgren skulle fällas även för den normala graden av misshandel.

Klokt nog så kommenterar jag ett fall där jag själv inte suttit och fällt ett avgörande, vilket innebär att jag inte kan anses som partisk på något sätt. Varje fall är unikt och bedöms därefter. De som har koll på rättsväsendet vet det, samt att man som nämndeman inför varje enskilt fall står på neutral mark.

Det som gjort att jag ifrågasatt den tidigare nämnda domen är de skador som Andrea Wahlgren uppvisade. Jag sa i samma inlägg att förvisso kan dessa skador uppkomma när man med bästa vilja kastar sig in i väggar, golv och möbler. Samtidigt ifrågasatte jag om det anses troligt. Vilken tur då - för bloggaren som anser att jag är en nolla - att alla inte resonerar likadant.

Inga kommentarer: